Wednesday, November 12, 2008

adakah..........aku btul2 minat amateur radio ini...??






mase aku form 4.....aku mmg terpikir pasal walkie talkie sebab aku tgk citer smokey and the bandits tuh....tp die guna CB(calling band) maknyer maner2 org bleh pakai CB nih...tp di US....CB nih mmg byk org pakai...sebab senang kot.....tp di malaysia cam susah jer...



x byk org pakai....hasrat aku nk berckp ngan pemandu lori best woo...!! aku pon x tau naper...



hehehe......mayhbhe aku kanak2 lagi kot....tp umo ku dh ke 21...so aku dh pandai berdikari...aku mula menceburi n....1st time aku minat amateur nih aku jumpe kelab MARES kt web tuh pon pakcik aku introduce.....aper lagi aku beli handy aku pertama nih ha terpampan Icom IC-V8@ lalat ijau...haha...dh dpt callsign...9W2PDD....aku pon kurang nk on air...tuh yg aku terpikir btul ker aku minat radio amateur or sekadar nk penuh kan impian kanak aku tuh hehe...tp biler aku dh dgr org amateur yg experience...perh mcm2...lar....dr HF ker VHF till UHF.....gempak....bleh TX ker luar negara...tp gadget stakat handy n mobile rig x cukup...



nih lah ICOM IC-2200.....dah pasang tp jarang gune sbb aku jarang out duk umah jer...aku nk bawa buat base mls sebab...kotak itam x beli lagi hehe...aper tah aku pikir nih....btul ker x...haha.....tp insyallah mimpi kanak aku dh jd kenyataan....tp amateu radio okie gaks layan..kwn geng amateur mmg best gaks.....friendly sebab amateur radio related communication via freq radio...n mmg dorang rajin layan....even nk eyeball sanggup jauh2....n semangat kwn nk tlg pon ader.....tp aku blum rase sebab...aku x mendalami....

x luper gaks aku minat radio amateur sebab aku ske g jln2 yg jauh2...so kalo aper2 hal bleh TX ngan saper...tp...mesti kene tau freq n tone die also simplex die haha....n antenna kene adjust gaks....kekdg biler related ngan berjalan n amateur radio...kiter jumpe kwn...yg semangat kwn tp amateur ngan amateur jer yg paham.....so smpi sini jer ar citer aku.....

73....

1 comment:

Bro Framestone said...

dulu masa sekolah selalu guna bnde nie untuk berhubung dengan rakandi sekolah yang lain..dalam jarak 5km.. kekdg termasuk frequency drebar taxi.. yg polis belum lg terjumpa he...23x

time tue tahun 2001 aku join kelab nie...even bukan org yang menubuhkan..tp aku seronok walaupun xberlajar byk.. besa la kan.. ade org lg senior dan ada lesen dok guna xbg can kat org len nk pakai